
Az FMC céget az Angliában alapították 1991-ben és a földmunka- és bányászati gépek piacát célozták meg. Mára a piac fontos szereplőjévé vált a cég és számos más iparág számára is szállít, mint például mezőgazdasági-, ipari-, repülőgépek, hajók és az autóipar.
Az FMC specialistája „nedves” súrlódó anyagoknak, a speciális bevonatokkal –úgymint speciális papír, karbon, molibdén, grafit és bronzötvözet-ellátott acéltárcsák a nagyteljesítményű hajtóművekben és hajtáselemekben alkalmazzák, mint tengelykapcsolók és fékek.
Olajbanfutó lamellák, szintertárcsák, szinter lamellák, olajban futó fékek min-mind a kínálat részét képezik
Az FMC stratégiája a piac változó igényeinek kielégítése kutatások, fejlesztés és új súrlódóanyagok gyártása által.
Ez magába foglalja a az új súrlódóanyagok teherbírásának és minőségének állandó tesztelését, a naprakész technológiák alkalmazását és a vevőkkel közös fejlesztést is.
Targoncák: hajtóművek és fékek
Hajók: hajtóművek és emelőművek
Munkagépek: fordítók és fékek
Hadiipar: speciális termékek
Buszok: hajtóművek és retarderek
Mezőgazdasági gépek: fékek, váltók, TLT hajtások osztóművek
Bányászat: nyomatékhatárolók, hajtóművek és fékek
Motorsport: önzáró differenciálművek
Földmunkagépek: tengelykapcsolók, nedves fékek, differenciálművek és Powershift váltók.
Adams
AEC
Ahlmann
Aisin
Allis Chalmers
Allison
Alvis
Ausa
Ausco
Balkancar
Belaz
JC Bamford
Bell
Benati
Benford
Benfra
Bomag
Bray
Brockhouse
Broderson
Carco Winches
Carraro
Case
Caterpillar
Champion
Chelsea
China Gear
Claas
Clark / Dana
Clearing
Climax
Coles Cranes
Crown
Daewoo / Dooson
Daimler
Danfoss
Deutz
Dongi Marine
Dresser
Dressta
Dynahoe
Dynapac
Euclid
F & S
FAI
Fantuzzi
Fay
Fendt
Fenwick
Fermec
Fiat Allis & Fiat Hitachi
Ford
Frisch-Faun
Funk
Furakawa
Galion
GHH
Girling
GM Diesel Marine
Gradall
Graziano
Grove
Halla
Hamworthy
Hanomag
Harrison
Hatra
Hindustan Motors (Cat)
Hitachi
Howard Rotavator
Hurth
Hurth Marine
Hyster
Hyundai
Innocenti
International (Dresser)
Iseki
Jeffery
JLG
John Deere
Joy
Jungheinrich
Kalmar
Kalmar Climax
Kato
Kawasaki
Kessler
K.H.D.
Kirkstall
Kobelco
Komatsu
Kubota
Lancer Boss ( Steinbock)
Landini
Lansing
Le Tourneau
Leyland (Wilson)
Liebherr
Linde
Link Belt Speeder Shovels
Liugong
Longking
Mack Truck
Manitou
Marathon Le Tourneau
Massey Ferguson
Matbro
Mercedes Bus
Michigan
Minneapolis Moline
Mitsubishi
Mitsui TCM
Morooka
Moxy
Nabco
NAF
Newage
New Holland
Niigata
Nissan
O & K
Okamura
OMCI
Ortlinghaus
P & H
Pettibone
Poclain
PPM
PRM Newage
Reintjes
Renault
Rockwell / Axletech / Meritor
Same/Lamborghini/Hurlimann
Samsung (see Clark)
Sanderson
Scania
Self Changing Gears
Shinko
SISU
Soilmec
Spicer (Dana)
Still
Stromag
Sumitomo Eaton
Svetruck
Tadano
Tailift
Tamrock
TCI
TCM Forklift, (see Mitsui)
TCM
Terex (see Allison)
Thwaites
Timber Jack
Tonanco
Toro / Tamrock / Sandvik
Toyota
Trojan
Twin Disc
Universal Tractor Brasov
Valmet/Valtra
Voith
Volvo
Wabco (see Alison)
Wagner / Atlas Copco
Warner Gear
Yale
Yanmar
Zettlemeyer
Z.F.
Adams
AEC
Ahlmann
Aisin
Allis Chalmers
Allison
Alvis
Ausa
Ausco
Balkancar
Belaz
JC Bamford
Bell
Benati
Benford
Benfra
Bomag
Bray
Brockhouse
Broderson
Carco Winches
Carraro
Case
Caterpillar
Champion
Chelsea
China Gear
Claas
Clark / Dana
Clearing
Climax
Coles Cranes
Crown
Daewoo / Dooson
Daimler
Danfoss
Deutz
Dongi Marine
Dresser
Dressta
Dynahoe
Dynapac
Euclid
F & S
FAI
Fantuzzi
Fay
Fendt
Fenwick
Fermec
Fiat Allis & Fiat Hitachi
Ford
Frisch-Faun
Funk
Furakawa
Galion
GHH
Girling
GM Diesel Marine
Gradall
Graziano
Grove
Halla
Hamworthy
Hanomag
Harrison
Hatra
Hindustan Motors (Cat)
Hitachi
Howard Rotavator
Hurth
Hurth Marine
Hyster
Hyundai
Innocenti
International (Dresser)
Iseki
Jeffery
JLG
John Deere
Joy
Jungheinrich
Kalmar
Kalmar Climax
Kato
Kawasaki
Kessler
K.H.D.
Kirkstall
Kobelco
Komatsu
Kubota
Lancer Boss ( Steinbock)
Landini
Lansing
Le Tourneau
Leyland (Wilson)
Liebherr
Linde
Link Belt Speeder Shovels
Liugong
Longking
Mack Truck
Manitou
Marathon Le Tourneau
Massey Ferguson
Matbro
Mercedes Bus
Michigan
Minneapolis Moline
Mitsubishi
Mitsui TCM
Morooka
Moxy
Nabco
NAF
Newage
New Holland
Niigata
Nissan
O & K
Okamura
OMCI
Ortlinghaus
P & H
Pettibone
Poclain
PPM
PRM Newage
Reintjes
Renault
Rockwell / Axletech / Meritor
Same/Lamborghini/Hurlimann
Samsung (see Clark)
Sanderson
Scania
Self Changing Gears
Shinko
SISU
Soilmec
Spicer (Dana)
Still
Stromag
Sumitomo Eaton
Svetruck
Tadano
Tailift
Tamrock
TCI
TCM Forklift, (see Mitsui)
TCM
Terex (see Allison)
Thwaites
Timber Jack
Tonanco
Toro / Tamrock / Sandvik
Toyota
Trojan
Twin Disc
Universal Tractor Brasov
Valmet/Valtra
Voith
Volvo
Wabco (see Alison)
Wagner / Atlas Copco
Warner Gear
Yale
Yanmar
Zettlemeyer
Z.F.
Bronz ötvözetek
Sokan bronznak hívják, mivel ez a legnagyobb összetevője a súrlódó anyagnak. Hatvan éve gyártják és több mint száz különböző formában érhető el. Az anyag nagy előnye, hogy könnyen felvihető az acél tárcsára és könnyű vékony réteget kialakítani. A bronz ötvözetű anyagokat mind „nedves”, mint „száraz” felhasználási körülmények között lehet alkalmazni. Nedves körülmények között a tipikus súrlódási együttható 0,07 (dinamikus) és 0,1 (statikus)
|
Karbon súrlódó anyagok
A karbon súrlódó anyagoknak kiemelkedő a termikus stabilitásuk és kiváló kopásállóságot biztosítanak mindamellett, hogy az NVH érték (Noise (zaj), Vibration (rezgés), Harshness (nyersesség)) is élenjáró. Számos fajtája létezik a összetételtől függően, amik nagyban befolyásolják a a súrlódási együtthatót. Az FMC fejleszti a karbon súrlódóanyagok újabb generációját, amelyek a jövő gépjárműveinek alkatrészei.
|
Kerámia
Kerámia anyagokat leggyakrabbna kuplungbetétként használják. Ezek a szegmensekből széles a geometriai választék. Felhasználási terület traktorok, nehézgépjárművek és nagyteljesítményű autók. Az újabb fejlesztésű anyagok súrlódási együtthatója 0,45-0,65 között van és nagyban függ a lendkeréktől. |
Elasztomer
Elasztomer egy gumi alapú súrlódó anyag, amit speciálisan a powershift váltókhoz, és fékkehez fejlesztettek ki. Mivel nagy rugalmassága, ezért kiválóan illeszkedik más felületekhez növelve ezzel az energia és az erőátvitel képességet Nedves alkalmazás esetén az átlagos dinamikus súrlódási együttható 0,12.
|
Grafit
Az eredeti grafit súrlódó anyagot a Wellman Friction Products fejlesztette ki, a vevéi igények alapján. A grafit súrlódóanyagot csak nedves körülmények között alkalmazzák. Az tipikus súrlódási együttható 0,11 (dinamikus), 0,14 (statikus) Az anyag körülbelül 30%-ban porózus, és rendkívüli magas a hőelvezető-képessége. Ez magyarázza, hogy miért szállítják a gyártók a tengelyeket, nedves fékeket és powershift váltókat ezekkel a grafit bevonatú tárcsákkal
|
Molibdén
Molibdén (Mo) súrlódó anyagokat tipikusan alacsony sebességű nagy nyomással terhelt tárcsák esetén alkalmazzák, rendkívül jó a kopásállósága, kiváló az olajállósága és stabil a súrlódási együtthatója. A bevonatot lánggal viszik fel a tárcsára, ami oldalanként 0,045-0,070 mm. A végmegmunkálás precizitása garantálja a stabil súrlódási paraméterelket. Nedves alkalmazások eseté a súrlódási együttható 0,08 (dinamikus) és 0,11 (statikus). |
Papír
A „normál” hétköznapi papírhoz képest az itt alkalmazott papírok bonyolult kompozit anyagszerkezetűek. Jelenleg már számos különböző összetételű anyag áll rendelkezésre, ami lehetőséget teremt, hogy különböző karakterisztikájú, energiaátvitelű és súrlódási együtthatójú anyagokat állítsanak elő. Az anyagot ráragasztják az acéltárcsára és végső mérete a ragasztóanyag kötése közben kerül kialakításra. Porozitás lehet 70% is akár. Adatlapok:
|
AFP – Profi súrlódó papír
Az FMC fontos fejlesztése kifejezetten a bányákban dolgozó dömperek számára. Ezeknél gépeknél féklamella különösen nagy igénybevételnek van kitéve. Az FMC fejlesztésének köszönhetően az AFP-papírral gyártott lamellák éllettartama és teljesítménye a karbon súrlódó anyagok gyártott féklamellákkal egyenértékű miközben ára töredéke azoknak.
|
Acél köztes tárcsákat lehet használni mint elsődleges hűtőfelület vagy mint hőeleveztő
„Száraz” alkalmazásban az acél köztestárcsák a kapcsolódó felület, ami súrlódótárcsával együtt a súrlódási együttható elérheti a 0,9-et.
A “nedves” vagy olajfürdős alkalmazás esetén, olajmolekulák az acéllemezek és a súrlódótárcsák közé kerülnek.
Az acéllemez felületi érdes felülete és a súrlódótárcsák között a nyírási erőt az olaj viszi át, ebben az esetben a súrlódási együttható elérheti 0,15-öt.
Felületi érdesség ezért fontos, hogy a kapcsolódó súrlódó tárcsa anyagával kompatibilis legyen az acél tárcsa.
Az acél minősége és keménysége az alkalmazástól függ, de egyformán fontos. Gyakori anyagként a CS70 használják minimum Roc C25-ös keménységgel.
További megmunkálási folyamatokat is használnak szükség szerint, mint például indukciós edzés és cementálás.

A súrlódó felületek helyes kialakítása (az un. „barázdák”) elengedhetetlen. Sok órányi tesztelés eredményeként kerülnek kialakításra a „barázdák” speciálisan az adott anyaghoz és alkalmazáshoz fejlesztve.
A „barázdáknak” két fő funkciója van. Először is el kell távolítani az olajat a súrlódófelületek közül. Másodsorban a „barázdáknak” biztosítani kell a felületek olajellátását segítve a hő elvezetést és egyenletes hőeloszlást.
|

Gyakran ismételt kérdések
A tárcsák hasonló minőségűek mint az eredetiek (OEM)?
Igen az FMC termékeket azonos specifikációknak megfelelően, azonos anyagokból és azonos megmunkálási folyamattal állítják elő, mint az első-beépítésűeket (OEM).
Mindig cserélni kell a köztes tárcsákat is a súrlódótárcsák cseréjekor?
Ha nincs konkrét gyári előírás az acél köztes tárcsák cseréjére (pl.. üzemóra, kopás, felületi hibák), akkor mindig cserélni kell a köztes tárcsákat is. Szemrevételezéssel nehéz megmondani, hogy az a köztes tárcsák milyen állapotban vannak. A gyártók egy meghatározott óraszámra méretezik az alkatrészeket megfelelő biztonsági tartalékkal. Az elhasználódás nem csak a súrlódó tárcsákat érinti, hanem az acél köztes tárcsákat is, előfordulhat fáradásos törés a fogaknál illetve füleknél és a súrlódófelület is károsodhat. Előfordulhat az eredetileg sík felület kúposodása, aminek a összeépítése az új súrlódótárcsákkal korai elhasználódást okozhat.
Be kell nedvesíteni a tárcsákat összeszerelés előtt?
Nagyon fontos az „nedves” tárcsákat soha ne szereljük össze szárazon! Különös fontos, hogy a papír és a grafit súrlódó anyagokkal bevont tárcsákat minimum 30 percig áztassuk abba folyadékba (pl. olaj), amibe később működni fognak. Szárazon összeszerelt „nedves” tárcsák esetén a felület sokkal könnyebben sérül és gyors elhasználódáshoz vezethet.
Mi a teendő, ha nem találom a FMC-katalógusban a tárcsát és nincs gyári (OEM) cikkszám sem?
Küldjön el minél több információt a tárcsáról: geometria, vastagság, fogak száma, anyag stb.. Az FMC nagy adatbázisból dolgozik, biztos, hogy tudunk ajánlatot adni.
Mekkora a súrlódó tárcsák megengedett kopása?
A gyár megadja az össz-kopás mértékét. Átlagos esetben (ettől eltérhetnek az egyes tárcsák) a horony mélységének a fele a megengedett kopás mértéke.
Milyen olajat használjak?
Fejlesztés során rendkívül sok energiát fektetnek a az megfelelő olaj és súrlódóanyagok kiválasztásakor. Az olaj minőségének megváltoztatása drámaian befolyásolhatja a súrlódási együtthatót. Általánosságban elmondható, hogy mindig az előírt specifikációjú olajat kell használni. A súrlódóelemek cseréjekor mindig cserélni kell az olajat is.
Fék/kuplung hiba esetén mi a teendő?
Az összes súrlódó- és köztestárcsát vissza kell jutatni a gyártónak és olajdiagnosztikát kell kérni.
Továbbá meg kell adni a gép adatait: gép típus, gyártási szám, üzemóraállás és minden olyan információt ami fontos lehet.