FMC lamellák

Az FMC céget az Angliában alapították 1991-ben és a földmunka- és bányászati gépek piacát célozták meg.  Mára a piac fontos szereplőjévé vált a cég és számos más iparág számára is szállít, mint például mezőgazdasági-, ipari-, repülőgépek, hajók és az autóipar.

Az FMC specialistája „nedves” súrlódó anyagoknak, a speciális bevonatokkal –úgymint speciális papír, karbon, molibdén, grafit és bronzötvözet-ellátott acéltárcsák a nagyteljesítményű hajtóművekben és hajtáselemekben alkalmazzák, mint tengelykapcsolók és fékek.

Olajbanfutó lamellák, szintertárcsák, szinter lamellák, olajban futó fékek min-mind a kínálat részét képezik

Az FMC stratégiája a piac változó igényeinek kielégítése kutatások,  fejlesztés és új súrlódóanyagok gyártása által.

Ez magába foglalja a az új súrlódóanyagok teherbírásának és minőségének állandó tesztelését, a naprakész technológiák alkalmazását és a vevőkkel közös fejlesztést is.

 

 

Targoncák: hajtóművek és fékek

Hajók: hajtóművek és emelőművek

Munkagépek: fordítók és fékek

Hadiipar: speciális termékek

Buszok: hajtóművek és retarderek

Mezőgazdasági gépek: fékek, váltók, TLT hajtások osztóművek

Bányászat: nyomatékhatárolók, hajtóművek és fékek

Motorsport: önzáró differenciálművek

Földmunkagépek: tengelykapcsolók, nedves fékek, differenciálművek és Powershift váltók.

 

Adams

AEC

Ahlmann

Aisin

Allis Chalmers

Allison

Alvis

Ausa

Ausco

Balkancar

Belaz

JC Bamford

Bell

Benati

Benford

Benfra

Bomag

Bray

Brockhouse

Broderson

 

Carco Winches

Carraro

Case

Caterpillar

Champion

Chelsea

China Gear

Claas

Clark / Dana

Clearing

Climax

Coles Cranes

Crown

 

Daewoo / Dooson

Daimler

Danfoss

Deutz

Dongi Marine

Dresser

Dressta

Dynahoe

Dynapac

Euclid

F & S

FAI

Fantuzzi

Fay

Fendt

Fenwick

Fermec

Fiat Allis & Fiat Hitachi

Ford

Frisch-Faun

Funk

Furakawa

Galion

GHH

Girling

GM Diesel Marine

Gradall

Graziano

Grove

Halla

Hamworthy

Hanomag

Harrison

Hatra

Hindustan Motors (Cat)

Hitachi

Howard Rotavator

Hurth

Hurth Marine

Hyster

Hyundai

Innocenti

International (Dresser)

Iseki

Jeffery

JLG

John Deere

Joy

Jungheinrich

Kalmar

Kalmar Climax

Kato

Kawasaki

Kessler

K.H.D.

Kirkstall

Kobelco

Komatsu

Kubota

Lancer Boss ( Steinbock)

Landini

Lansing

Le Tourneau

Leyland (Wilson)

Liebherr

Linde

Link Belt Speeder Shovels

Liugong

Longking

Mack Truck

Manitou

Marathon Le Tourneau

Massey Ferguson

Matbro

Mercedes Bus

Michigan

Minneapolis Moline

Mitsubishi

Mitsui TCM

Morooka

Moxy

Nabco

NAF

Newage

New Holland

Niigata

Nissan

O & K

Okamura

OMCI

Ortlinghaus

P & H

Pettibone

Poclain

PPM

PRM Newage

Reintjes

Renault

Rockwell / Axletech / Meritor

Same/Lamborghini/Hurlimann

Samsung (see Clark)

Sanderson

Scania

Self Changing Gears

Shinko

SISU

Soilmec

Spicer (Dana)

Still

Stromag

Sumitomo Eaton

Svetruck

Tadano

Tailift

Tamrock

TCI

TCM Forklift, (see Mitsui)

TCM

Terex (see Allison)

Thwaites

Timber Jack

Tonanco

Toro / Tamrock / Sandvik

Toyota

Trojan

Twin Disc

Universal Tractor Brasov

Valmet/Valtra

Voith

Volvo

Wabco (see Alison)

Wagner / Atlas Copco

Warner Gear

Yale

Yanmar

Zettlemeyer

Z.F.

Adams

AEC

Ahlmann

Aisin

Allis Chalmers

Allison

Alvis

Ausa

Ausco

Balkancar

Belaz

JC Bamford

Bell

Benati

Benford

Benfra

Bomag

Bray

Brockhouse

Broderson

 

Carco Winches

Carraro

Case

Caterpillar

Champion

Chelsea

China Gear

Claas

Clark / Dana

Clearing

Climax

Coles Cranes

Crown

 

Daewoo / Dooson

Daimler

Danfoss

Deutz

Dongi Marine

Dresser

Dressta

Dynahoe

Dynapac

Euclid

F & S

FAI

Fantuzzi

Fay

Fendt

Fenwick

Fermec

Fiat Allis & Fiat Hitachi

Ford

Frisch-Faun

Funk

Furakawa

Galion

GHH

Girling

GM Diesel Marine

Gradall

Graziano

Grove

Halla

Hamworthy

Hanomag

Harrison

Hatra

Hindustan Motors (Cat)

Hitachi

Howard Rotavator

Hurth

Hurth Marine

Hyster

Hyundai

Innocenti

International (Dresser)

Iseki

Jeffery

JLG

John Deere

Joy

Jungheinrich

Kalmar

Kalmar Climax

Kato

Kawasaki

Kessler

K.H.D.

Kirkstall

Kobelco

Komatsu

Kubota

Lancer Boss ( Steinbock)

Landini

Lansing

Le Tourneau

Leyland (Wilson)

Liebherr

Linde

Link Belt Speeder Shovels

Liugong

Longking

Mack Truck

Manitou

Marathon Le Tourneau

Massey Ferguson

Matbro

Mercedes Bus

Michigan

Minneapolis Moline

Mitsubishi

Mitsui TCM

Morooka

Moxy

Nabco

NAF

Newage

New Holland

Niigata

Nissan

O & K

Okamura

OMCI

Ortlinghaus

P & H

Pettibone

Poclain

PPM

PRM Newage

Reintjes

Renault

Rockwell / Axletech / Meritor

Same/Lamborghini/Hurlimann

Samsung (see Clark)

Sanderson

Scania

Self Changing Gears

Shinko

SISU

Soilmec

Spicer (Dana)

Still

Stromag

Sumitomo Eaton

Svetruck

Tadano

Tailift

Tamrock

TCI

TCM Forklift, (see Mitsui)

TCM

Terex (see Allison)

Thwaites

Timber Jack

Tonanco

Toro / Tamrock / Sandvik

Toyota

Trojan

Twin Disc

Universal Tractor Brasov

Valmet/Valtra

Voith

Volvo

Wabco (see Alison)

Wagner / Atlas Copco

Warner Gear

Yale

Yanmar

Zettlemeyer

Z.F.

 

Bronz ötvözetek

Sokan bronznak hívják, mivel ez a legnagyobb összetevője a súrlódó anyagnak. Hatvan éve gyártják és több mint száz különböző formában érhető el. Az anyag nagy előnye, hogy könnyen felvihető az acél tárcsára és könnyű vékony réteget kialakítani.

A bronz ötvözetű anyagokat mind „nedves”, mint „száraz” felhasználási körülmények között lehet alkalmazni. Nedves körülmények között a tipikus súrlódási együttható 0,07 (dinamikus) és 0,1 (statikus)

 

Karbon súrlódó anyagok

A karbon súrlódó anyagoknak kiemelkedő a termikus stabilitásuk és kiváló kopásállóságot biztosítanak mindamellett, hogy az NVH érték (Noise (zaj), Vibration (rezgés), Harshness (nyersesség)) is élenjáró. Számos fajtája létezik a összetételtől függően, amik nagyban befolyásolják a a súrlódási együtthatót.

Az FMC fejleszti a karbon súrlódóanyagok újabb generációját, amelyek a jövő gépjárműveinek alkatrészei.

 

Kerámia

Kerámia anyagokat leggyakrabbna kuplungbetétként használják. Ezek a szegmensekből széles a geometriai választék. Felhasználási terület traktorok, nehézgépjárművek és nagyteljesítményű autók.

Az újabb fejlesztésű anyagok súrlódási együtthatója 0,45-0,65 között van és nagyban függ a lendkeréktől.

Elasztomer

Elasztomer egy gumi alapú súrlódó anyag, amit speciálisan a powershift váltókhoz, és fékkehez fejlesztettek ki.

Mivel nagy rugalmassága, ezért kiválóan illeszkedik más felületekhez növelve ezzel az energia és az erőátvitel képességet

Nedves alkalmazás esetén az átlagos dinamikus súrlódási együttható 0,12.

 

Grafit

Az eredeti grafit súrlódó anyagot a Wellman Friction Products fejlesztette ki, a vevéi igények alapján. A grafit súrlódóanyagot csak nedves körülmények között alkalmazzák. Az tipikus súrlódási együttható 0,11 (dinamikus), 0,14 (statikus)

Az anyag körülbelül 30%-ban porózus, és rendkívüli magas a hőelvezető-képessége. Ez magyarázza, hogy miért szállítják a gyártók a tengelyeket, nedves fékeket és powershift váltókat ezekkel a grafit bevonatú tárcsákkal

 

 

Molibdén

Molibdén (Mo) súrlódó anyagokat tipikusan alacsony sebességű nagy nyomással terhelt tárcsák esetén alkalmazzák, rendkívül jó a  kopásállósága, kiváló az olajállósága és stabil a súrlódási együtthatója.

A bevonatot lánggal viszik fel a tárcsára, ami oldalanként 0,045-0,070 mm.

A végmegmunkálás precizitása garantálja a stabil súrlódási paraméterelket.

Nedves alkalmazások eseté a súrlódási együttható 0,08 (dinamikus) és 0,11 (statikus).

Papír

A „normál” hétköznapi papírhoz képest az itt alkalmazott papírok bonyolult kompozit anyagszerkezetűek.

Jelenleg már számos különböző összetételű anyag áll rendelkezésre, ami lehetőséget teremt, hogy különböző karakterisztikájú, energiaátvitelű és súrlódási együtthatójú anyagokat állítsanak elő.

Az anyagot ráragasztják az acéltárcsára és végső mérete a ragasztóanyag kötése közben kerül kialakításra.

Porozitás lehet 70% is akár.
Szoros kapcsolat van a dinamikus és statikus súrlódási együttható között, ami egy külön előny a tervezők számára.

Adatlapok:

 

AFP – Profi súrlódó papír

Az FMC fontos fejlesztése kifejezetten a bányákban dolgozó dömperek számára. Ezeknél  gépeknél  féklamella különösen nagy igénybevételnek van kitéve. Az FMC fejlesztésének köszönhetően az AFP-papírral gyártott lamellák éllettartama és teljesítménye a karbon súrlódó anyagok gyártott féklamellákkal egyenértékű miközben ára töredéke azoknak.

 

 

 

Acél köztes tárcsákat lehet használni mint elsődleges hűtőfelület vagy mint hőeleveztő

„Száraz” alkalmazásban az acél köztestárcsák a kapcsolódó felület, ami súrlódótárcsával együtt a súrlódási együttható elérheti a 0,9-et.

A “nedves” vagy olajfürdős alkalmazás esetén, olajmolekulák az acéllemezek és a súrlódótárcsák közé kerülnek.

Az acéllemez felületi érdes felülete és a súrlódótárcsák között a nyírási erőt az olaj viszi át, ebben az esetben a súrlódási együttható elérheti 0,15-öt.
Felületi érdesség ezért fontos, hogy a kapcsolódó súrlódó tárcsa anyagával kompatibilis legyen az acél tárcsa.

Az acél minősége és keménysége az alkalmazástól függ, de egyformán fontos. Gyakori anyagként a CS70 használják minimum Roc C25-ös keménységgel.

További megmunkálási folyamatokat is használnak szükség szerint, mint például indukciós edzés és cementálás.

 

A súrlódó felületek helyes kialakítása (az un. „barázdák”) elengedhetetlen. Sok órányi tesztelés eredményeként kerülnek kialakításra a „barázdák” speciálisan az adott anyaghoz és alkalmazáshoz fejlesztve.

A „barázdáknak” két fő funkciója van. Először is el kell távolítani az olajat a súrlódófelületek közül. Másodsorban a „barázdáknak” biztosítani kell a felületek olajellátását segítve a hő elvezetést és egyenletes hőeloszlást.

 

 

 

Válogasson lamelláinkból!

Látogassa meg webáruházunkat és ismerje meg az FMC lamelláit!

Katalógus

Tekintse meg az FMC legfrissebb katalógusát!

Gyakran ismételt kérdések

A tárcsák hasonló minőségűek mint az eredetiek (OEM)?

Igen az FMC termékeket azonos specifikációknak megfelelően, azonos anyagokból és azonos megmunkálási folyamattal állítják elő, mint az első-beépítésűeket (OEM).

Mindig cserélni kell a köztes tárcsákat is a súrlódótárcsák cseréjekor?

Ha nincs konkrét gyári előírás az acél köztes tárcsák cseréjére (pl.. üzemóra, kopás, felületi hibák), akkor mindig cserélni kell a köztes tárcsákat is.  Szemrevételezéssel nehéz megmondani, hogy az a köztes tárcsák milyen állapotban vannak. A gyártók egy meghatározott óraszámra méretezik az alkatrészeket megfelelő biztonsági tartalékkal. Az elhasználódás nem csak a súrlódó tárcsákat érinti, hanem az acél köztes tárcsákat is, előfordulhat fáradásos törés a fogaknál illetve füleknél és a súrlódófelület is károsodhat. Előfordulhat az eredetileg sík felület kúposodása, aminek a összeépítése az új súrlódótárcsákkal korai elhasználódást okozhat.

Be kell nedvesíteni a tárcsákat összeszerelés előtt?

Nagyon fontos az „nedves” tárcsákat soha ne szereljük össze szárazon! Különös fontos, hogy a papír és a grafit súrlódó anyagokkal bevont tárcsákat minimum 30 percig áztassuk abba folyadékba (pl. olaj), amibe később működni fognak. Szárazon összeszerelt „nedves” tárcsák esetén a felület sokkal könnyebben sérül és gyors elhasználódáshoz vezethet.

Mi a teendő, ha nem találom a FMC-katalógusban a tárcsát és nincs gyári (OEM) cikkszám sem?

Küldjön el minél több információt  a tárcsáról: geometria, vastagság, fogak száma, anyag stb.. Az FMC nagy adatbázisból dolgozik, biztos, hogy tudunk ajánlatot adni.

Mekkora a súrlódó tárcsák megengedett kopása?

A gyár megadja az össz-kopás mértékét. Átlagos esetben (ettől eltérhetnek az egyes tárcsák) a horony mélységének a fele a megengedett kopás mértéke.

Milyen olajat használjak?

Fejlesztés során rendkívül sok energiát fektetnek a az megfelelő olaj és súrlódóanyagok kiválasztásakor. Az olaj minőségének megváltoztatása drámaian befolyásolhatja a súrlódási együtthatót. Általánosságban elmondható, hogy mindig az előírt specifikációjú olajat kell használni. A súrlódóelemek cseréjekor mindig cserélni kell az olajat is.

Fék/kuplung hiba esetén mi a teendő?

Az összes súrlódó- és köztestárcsát vissza kell jutatni a gyártónak és olajdiagnosztikát kell kérni.

Továbbá meg kell adni a gép adatait: gép típus, gyártási szám, üzemóraállás és minden olyan információt ami fontos lehet.